Hamulce motocyklowe
Yamaha FZR 1000 Genesis
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
91,87 zł
102,08 zł
Najniższa cena: 102,08 zł
Pasuje na tyłKlocki hamulcowe EBC FA 088 (2 szt.) - FA088
76,15 zł
Automat stopu przód JMP
132,63 zł
147,37 zł
Najniższa cena: 147,37 zł
Pasuje na tyłKlocki hamulcowe EBC FA 088 HH (2 szt.) - FA088HH
38,18 zł
Śruba tarczy hamulcowej M8x25 OEM
32,09 zł
Automat stopu przód JMP
94,79 zł
99,78 zł
Najniższa cena: 99,78 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej przód Tourmax MSB-201 - MSB-201
87,29 zł
91,88 zł
Najniższa cena: 91,88 zł
Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Tourmax BCR-202 - BCR-202
43,23 zł
45,50 zł
Najniższa cena: 45,50 zł
Trzpień zacisku do mocowania klocków Tourmax PPS-905 - PPS-905
91,87 zł
102,08 zł
Najniższa cena: 102,08 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 123 (2 szt.) - FA123
30,88 zł
32,50 zł
Najniższa cena: 32,50 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH901TM 10X1,25 kolor tytanowy - MCH901T
160,15 zł
168,58 zł
Najniższa cena: 168,58 zł
Tłoczek zacisku hamulcowego z uszczelniaczami Tourmax CPK-202 - CPK-202
30,88 zł
32,50 zł
Najniższa cena: 32,50 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH951TM 10X1,25 podwójna kolor tytanowy - MCH951T
127,55 zł
141,72 zł
Najniższa cena: 141,72 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 123 HH (2 szt.) - FA123HH
31,26 zł
32,90 zł
Najniższa cena: 32,90 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH901CM 10X1,25 kolor stalowy chrom - MCH901C
30,88 zł
32,50 zł
Najniższa cena: 32,50 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH951SM 10X1,25 podwójna kolor czarny - MCH951S
55,94 zł
58,88 zł
Najniższa cena: 58,88 zł
Króciec tylnej pompy hamulcowej tył Tourmax MCK-901 - MCK-901
30,88 zł
32,50 zł
Najniższa cena: 32,50 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH901SM 10X1,25 kolor czarny - MCH901S
148,10 zł
155,89 zł
Najniższa cena: 155,89 zł
Zbiorniczek wyrównawczy pompy hamulcowej Tourmax RVR-901 - RVR-901
55,94 zł
58,88 zł
Najniższa cena: 58,88 zł
Zestaw uszczelek do zbiorniczka wyrównawczego Tourmax RVD-401 - RVD-401
128,82 zł
135,60 zł
Najniższa cena: 135,60 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 622 SV (2 szt.) - MCB622SV
Artykuły z bloga
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Yamaha FZR 1000 Genesis
- Yamaha FZR 1000 Genesis 1987
- Yamaha FZR 1000 Genesis Exup 1989
- Yamaha FZR 1000 Genesis Exup 1992
- Yamaha FZR 1000 Genesis Exup 1993
- Yamaha FZR 1000 Genesis Exup 1994
- Yamaha FZR 1000 Genesis Exup 1995
- Yamaha FZR 1000 Genesis 1988
- Yamaha FZR 1000 Genesis Exup 1990
- Yamaha FZR 1000 Genesis Exup 1991
other_motorcycle_models
- Yamaha FZR 250
- Yamaha FZR 750
- Yamaha FZR 400
- Yamaha FZR 600
- Yamaha FZR 1800
- Yamaha FZR 500
- Yamaha FZR 600 Genesis
- Yamaha FZR 600 R Genesis
- Yamaha GX 1800
- Yamaha GX 1800 Wave Runner
- Yamaha MT-250
- Yamaha FJR 1300
- Yamaha YFM 660
- Yamaha YFM 700
- Yamaha YFM 550
- Yamaha YFM 90
- Yamaha YFM 400
- Yamaha YFM 225
- Yamaha YFM 300
- Yamaha YFM 200
- Yamaha YFM 100
- Yamaha YFM 80
- Yamaha YXR 700
- Yamaha YXR 660
- Yamaha YXP 1000
- Yamaha YXP 700
- Yamaha YXM 700
- Yamaha YXE 700
- Yamaha YXE 850
- Yamaha YXC 700
- Yamaha EC-03
- Yamaha SX Venom 400
- Yamaha Venture 480
- Yamaha Sno Scoot 200
- Yamaha YA 25
- Yamaha XZ 550
- Yamaha XS 650
- Yamaha VK 540
- Yamaha V 75
- Yamaha RS 100
- Yamaha GPX 338
- Yamaha SW 433
- Yamaha V 50
- Yamaha SW 396
- Yamaha SG 25
- Yamaha SDR 200
- Yamaha RX 50
- Yamaha PW 0
- Yamaha LT-2 100