Hamulce motocyklowe
Rieju MRT 50
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
298,50 zł
Tarcza hamulcowa NG przód NG867 Derbi 50 125 Aprilia 50 125 Rieju 50 SMX - NG867
176,50 zł
Tarcza hamulcowa NG tył NG014X - NG014X
106,60 zł
112,21 zł
Najniższa cena: 112,21 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 519 SI (2 szt.) - MCB519SI
Artykuły z bloga
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Rieju MRT 50
- Rieju MRT 50 Racing Europa 2011
- Rieju MRT 50 Supermoto Europa 2011
- Rieju MRT 50 Racing 2011
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2011
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2011
- Rieju MRT 50 Supermoto Pro 2011
- Rieju MRT 50 Racing Premium Competizione 2011
- Rieju MRT 50 Supermoto Lite 2011
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2012
- Rieju MRT 50 Racing Europa 2012
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2012
- Rieju MRT 50 Supermoto Europa 2012
- Rieju MRT 50 Racing 2012
- Rieju MRT 50 Supermoto Pro 2012
- Rieju MRT 50 Racing Premium Competizione 2012
- Rieju MRT 50 Supermoto Lite 2012
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2010
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2009
- Rieju MRT 50 Supermoto Europa 2010
- Rieju MRT 50 Supermoto Europa 2009
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2010
- Rieju MRT 50 Supermoto Pro 2009
- Rieju MRT 50 Cross 2009
- Rieju MRT 50 Supermoto 2009
- Rieju MRT 50 Cross 2010
- Rieju MRT 50 Supermoto 2010
- Rieju MRT 50 Racing 2009
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2010
- Rieju MRT 50 Pro 2009
- Rieju MRT 50 Racing 2010
- Rieju MRT 50 Pro 2011
- Rieju MRT 50 Pro 2012
- Rieju MRT 50 Racing 2013
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2013
- Rieju MRT 50 Europa II Cross 2013
- Rieju MRT 50 Europa II Supermoto 2013
- Rieju MRT 50 Cross Lite 2013
- Rieju MRT 50 Freejump Cross 2014
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto 2014
- Rieju MRT 50 Racing 2014
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2014
- Rieju MRT 50 Pro 2014
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2014
- Rieju MRT 50 Supermoto Trophy 2015
- Rieju MRT 50 Europa III Cross 2015
- Rieju MRT 50 Europa III Supermoto 2015
- Rieju MRT 50 Freejump Cross 2015
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto 2015
- Rieju MRT 50 Racing 2015
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2015
- Rieju MRT 50 Supermoto Trophy 2016
- Rieju MRT 50 Pro 2017
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2017
- Rieju MRT 50 Replica Cross 2017
- Rieju MRT 50 Supermoto Replica 2017
- Rieju MRT 50 Supermoto Trophy 2017
- Rieju MRT 50 Pro 2010
- Rieju MRT 50 Racing Premium 2012
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2013
- Rieju MRT 50 Pro 2013
- Rieju MRT 50 Racing Premium 2013
- Rieju MRT 50 Supermoto Lite 2013
- Rieju MRT 50 Cross Lite 2014
- Rieju MRT 50 Europa II Cross 2014
- Rieju MRT 50 Europa II Supermoto 2014
- Rieju MRT 50 Cross Lite 2015
- Rieju MRT 50 Pro 2015
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2015
- Rieju MRT 50 Cross Lite 2016
- Rieju MRT 50 Europa III Cross 2016
- Rieju MRT 50 Europa III Supermoto 2016
- Rieju MRT 50 Freejump Cross 2016
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto 2016
- Rieju MRT 50 Pro 2016
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2016
- Rieju MRT 50 Racing 2016
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2016
- Rieju MRT 50 Europa III Cross 2017
- Rieju MRT 50 Europa III Supermoto 2017
- Rieju MRT 50 Freejump Cross 2017
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto 2017
- Rieju MRT 50 Racing 2017
- Rieju MRT 50 Supermoto Racing 2017
- Rieju MRT 50 2018
- Rieju MRT 50 Europa IV Supermoto Black Edition 2018
- Rieju MRT 50 Freejump Cross 2018
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto 2018
- Rieju MRT 50 Pro 2018
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2018
- Rieju MRT 50 Replica Cross 2018
- Rieju MRT 50 Supermoto 2018
- Rieju MRT 50 Supermoto Replica 2018
- Rieju MRT 50 Supermoto Trophy 2018
- Rieju MRT 50 2019
- Rieju MRT 50 Europa IV Supermoto Black Edition 2019
- Rieju MRT 50 Freejump Cross 2019
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto 2019
- Rieju MRT 50 Pro 2019
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2019
- Rieju MRT 50 Replica Cross 2019
- Rieju MRT 50 Supermoto 2019
- Rieju MRT 50 Supermoto Replica 2019
- Rieju MRT 50 Supermoto Trophy 2019
- Rieju MRT 50 2020
- Rieju MRT 50 Europa IV Supermoto Black Edition 2020
- Rieju MRT 50 Europa IV Supermoto Black Edition Low 2020
- Rieju MRT 50 Freejump Cross 2020
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto 2020
- Rieju MRT 50 Freejump Supermoto Low 2020
- Rieju MRT 50 Pro Cross 2020
- Rieju MRT 50 Pro Enduro 2020
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2020
- Rieju MRT 50 Replica Cross 2020
- Rieju MRT 50 Supermoto 2020
- Rieju MRT 50 Supermoto Replica 2020
- Rieju MRT 50 Supermoto Replica Low 2020
- Rieju MRT 50 Supermoto Trophy 2020
- Rieju MRT 50 Cross Pro Competition 2010
- Rieju MRT 50 Cross 2011
- Rieju MRT 50 2009
- Rieju MRT 50 2010
- Rieju MRT 50 2011
- Rieju MRT 50 2012
- Rieju MRT 50 2013
- Rieju MRT 50 2014
- Rieju MRT 50 2015
- Rieju MRT 50 2016
- Rieju MRT 50 2017
- Rieju MRT 50 Pro 2020
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2017
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2016
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2015
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2014
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2013
- Rieju MRT 50 Cross Pro 2019
- Rieju MRT 50 Cross Pro Competition 2011
- Rieju MRT 50 Cross Pro Competition 2012
- Rieju MRT 50 Cross Pro Competition 2013
- Rieju MRT 50 Cross 2016
- Rieju MRT 50 Cross 2017
- Rieju MRT 50 Cross 2015
- Rieju MRT 50 Cross 2014
- Rieju MRT 50 Cross 2013
- Rieju MRT 50 Cross 2021
- Rieju MRT 50 Cross Freejump 2021
- Rieju MRT 50 Cross Replica 2021
- Rieju MRT 50 Supermoto 2017
- Rieju MRT 50 Supermoto 2016
- Rieju MRT 50 Supermoto 2015
- Rieju MRT 50 Supermoto 2014
- Rieju MRT 50 Supermoto 2013
- Rieju MRT 50 Supermoto 2012
- Rieju MRT 50 Supermoto 2011
- Rieju MRT 50 Pro Supermoto 2022
- Rieju MRT 50 Supermoto Freejump 2021
- Rieju MRT 50 Supermoto Replica 2021
- Rieju MRT 50 Supermoto 2022
- Rieju MRT 50 Supermoto 2021
- Rieju MRT 50 2022
- Rieju MRT 50 Pro 2022
other_motorcycle_models
- Rieju MRT 125
- Rieju Nuuk 0
- Rieju Drac 50
- Rieju RR 50
- Rieju RS 50
- Rieju Century 125
- Rieju Mius 4.0
- Rieju MR 200
- Rieju MR 300
- Rieju MR 250
- Rieju Marathon 125
- Rieju Tango 125
- Rieju RS-3 125
- Rieju RS-3 50
- Rieju RS-2 50
- Rieju RS-1 50
- Rieju RS-2 125
- Rieju MX 50
- Rieju Spike 50
- Rieju Toreo 50
- Rieju RRX 50
- Rieju Windy 50
- Rieju SMX 50
- Rieju NKD 50
- Rieju Pacific 50
- Rieju MRX 50
- Rieju First 50
- Rieju Tango 50
- Rieju Marathon 450
- Rieju Marathon 250
- Rieju Scrambler 125
- Rieju Freejump 125
- Rieju Tango 250
- Rieju RS-1 125
- Rieju RR 125
- Rieju MRX 125
- Rieju Blast Urban 50
- Rieju Riser 50
- Rieju Strada 125
- Rieju RS-3
- Rieju SMX 125
- Rieju NKD 50 Naked
- Rieju NKD 125
- Rieju Mius 4.0 0
- Rieju Marathon 200
- Rieju Cityline 300
- Rieju Cityline 125