Hamulce motocyklowe
Peugeot Vivacity 50
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
26,33 zł
29,25 zł
Najniższa cena: 29,25 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 115 SFA (2 szt.) - SFA115
34,47 zł
38,30 zł
Najniższa cena: 38,30 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 083 SFA (2 szt.) - SFA083
16,06 zł
Klocki hamulcowe kpl - 234644
43,23 zł
45,50 zł
Najniższa cena: 45,50 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 535 EC (2 szt.) - MCB535EC
126,42 zł
Pompa hamulcowa przednia z dźwignią
199,58 zł
Zacisk hamulcowy przedni czerwony
150,54 zł
Zacisk hamulcowy przedni srebrny
56,04 zł
58,99 zł
Najniższa cena: 58,99 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 519 EC (2 szt.) - MCB519EC
Artykuły z bloga
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Peugeot Vivacity 50
- Peugeot Vivacity 50 1999
- Peugeot Vivacity 50 2000
- Peugeot Vivacity 50 2001
- Peugeot Vivacity 50 SportLine 2001
- Peugeot Vivacity 50 2002
- Peugeot Vivacity 50 SportLine 2002
- Peugeot Vivacity 50 Compact 2006
- Peugeot Vivacity 50 Silver Sport 2006
- Peugeot Vivacity 50 SportLine 2006
- Peugeot Vivacity 50 Compact 2007
- Peugeot Vivacity 50 2007
- Peugeot Vivacity 50 SportLine 2007
- Peugeot Vivacity 50 Motorsport 2007
- Peugeot Vivacity 50 2008
- Peugeot Vivacity 50 RS 2008
- Peugeot Vivacity 50 SportLine 2008
- Peugeot Vivacity 50 Motorsport 2008
- Peugeot Vivacity 50 SportLine 2009
- Peugeot Vivacity 50 2 2007
- Peugeot Vivacity 50 2 Silver Sport 2007
- Peugeot Vivacity 50 2 2009
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2008
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New Sportline 2011
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New Sixties 2010
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2010
- Peugeot Vivacity 50 2004
- Peugeot Vivacity 50 Compact 2004
- Peugeot Vivacity 50 2 2006
- Peugeot Vivacity 50 2 Motorsport 2008
- Peugeot Vivacity 50 2 Motorsport 2009
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2009
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2010
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2011
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2012
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New Sportline 2012
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2013
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2014
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2015
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2016
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2017
- Peugeot Vivacity 50 3 2T New 2018
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2011
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New Sixties 2011
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2012
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New Sixties 2012
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2013
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New Sixties 2013
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2014
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2015
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2016
- Peugeot Vivacity 50 3 4T New 2017
- Peugeot Vivacity 50 SportLine 2003
- Peugeot Vivacity 50 2003
- Peugeot Vivacity 50 Compact 2003
- Peugeot Vivacity 50 BlueLine 2004
- Peugeot Vivacity 50 Silver Sport 2004
- Peugeot Vivacity 50 2 BlueLine 2005
- Peugeot Vivacity 50 2 Compact 2005
- Peugeot Vivacity 50 2 Silver Sport 2005
- Peugeot Vivacity 50 2 2005
- Peugeot Vivacity 50 4T Sixties 2014
- Peugeot Vivacity 50 Universe 2003
- Peugeot Vivacity 50 4T 2008
- Peugeot Vivacity 50 4T 2009
- Peugeot Vivacity 50 4T 2018
- Peugeot Vivacity 50 2T 2018
other_motorcycle_models
- Peugeot Vivacity 100
- Peugeot Vivacity 125
- Peugeot Vivacity E 0
- Peugeot New Vivacity 50
- Peugeot New Vivacity 125
- Peugeot Scoot Elec 0
- Peugeot e-Ludix 0
- Peugeot XK7 50
- Peugeot Speedfight 4 50
- Peugeot Speedfight 2 50
- Peugeot SV 250
- Peugeot Speedake 50
- Peugeot XPS 50
- Peugeot X-Fight 100
- Peugeot X-Fight 50
- Peugeot Pulsion 125
- Peugeot V-Clic 50
- Peugeot Citystar 50
- Peugeot Citystar 125
- Peugeot Belville 200
- Peugeot Metropolis 400
- Peugeot Tweet 125
- Peugeot Tweet 50
- Peugeot Fox 50
- Peugeot Kisbee 50
- Peugeot TKR 50
- Peugeot Ludix 50
- Peugeot Vogue 25
- Peugeot Vogue 50
- Peugeot Django 150
- Peugeot Django 125
- Peugeot SC 50
- Peugeot Django 50
- Peugeot SC 80
- Peugeot Satelis 500
- Peugeot Satelis 400
- Peugeot Satelis 125
- Peugeot 103 50
- Peugeot 103 25
- Peugeot Trekker 50
- Peugeot Speedfight 3 50
- Peugeot Streetzone 50
- Peugeot NK7 50
- Peugeot XPS 125
- Peugeot Rapido 50
- Peugeot XP7 50
- Peugeot XP6 50
- Peugeot XR6 50