Hamulce motocyklowe
MZ Skorpion 660
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
132,52 zł
139,49 zł
Najniższa cena: 139,49 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 540 SV (2 szt.) - MCB540SV
259,45 zł
288,28 zł
Najniższa cena: 288,28 zł
dostawa 0 złKlocki hamulcowe EBC FA 095 EPFA HH (2 szt.) - EPFA095HH
184,56 zł
194,27 zł
Najniższa cena: 194,27 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 540 TRQ (2 szt.) - MCB540TRQ
Artykuły z bloga
Posiadamy Hamulce motocyklowe do MZ Skorpion 660
- MZ Skorpion 660 Tour 2001
- MZ Skorpion 660 Sport 1995
- MZ Skorpion 660 Tour 1995
- MZ Skorpion 660 Sport 1996
- MZ Skorpion 660 Tour 1996
- MZ Skorpion 660 Race Replica 1996
- MZ Skorpion 660 Cup 1997
- MZ Skorpion 660 Sport 1997
- MZ Skorpion 660 Tour 1997
- MZ Skorpion 660 Traveller 1997
- MZ Skorpion 660 Race Replica 1997
- MZ Skorpion 660 Cup 1998
- MZ Skorpion 660 Sport 1998
- MZ Skorpion 660 Tour 1998
- MZ Skorpion 660 Traveller 1998
- MZ Skorpion 660 Race Replica 1998
- MZ Skorpion 660 Cup 1999
- MZ Skorpion 660 Sport 1999
- MZ Skorpion 660 Tour 1999
- MZ Skorpion 660 Traveller 1999
- MZ Skorpion 660 Race Replica 1999
- MZ Skorpion 660 Cup 2000
- MZ Skorpion 660 Tour 2000
- MZ Skorpion 660 Traveller 2000
- MZ Skorpion 660 Cup 2001
- MZ Skorpion 660 Traveller 2001
- MZ Skorpion 660 Cup 2002
- MZ Skorpion 660 Tour 2002
- MZ Skorpion 660 Traveller 2002
- MZ Skorpion 660 Sport 1994
- MZ Skorpion 660 Tour 1994
- MZ Skorpion 660 Race Replica 1995-1999
- MZ Skorpion 660 Cup 1996
- MZ Skorpion 660 Traveller 1996
- MZ Skorpion 660 1999
- MZ Skorpion 660 2000
- MZ Skorpion 660 2001
- MZ Skorpion 660 2002
- MZ Skorpion 660
- MZ Skorpion 660 1998
- MZ Skorpion 660 Replica 1995
other_motorcycle_models
- MZ TS 250
- MZ TS 150
- MZ ETS 150
- MZ SM 660
- MZ SM 125
- MZ ETZ 251
- MZ Moskito 50
- MZ Red Star 500
- MZ Silver Star 500
- MZ ETZ 125
- MZ RT 125
- MZ 1000 1000
- MZ Saxon 500
- MZ ETZ 250
- MZ ETZ 150
- MZ ETZ 301
- MZ SX 125
- MZ 1000
- MZ Baghira 660
- MZ Mastiff 660
- MZ TS 125
- MZ Moskito 125
- MZ ETS 250
- MZ ETS 125
- MZ ES 250
- MZ ES 300
- MZ ES 150
- MZ ES 125
- MZ ATV 175
- MZ ATV 150
- MZ ATV 125
- MZ Max 50
- MZ Emmely 50
- MZ Charly II 0
- MZ Charly 0
- MZ Anthony 50
- MZ Beiwagen 0