Hamulce motocyklowe
Honda Z 50
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
33,17 zł
Automat stopu tyl JMP
112,99 zł
Szczęki hamulcowe Moose Utility - M9100
Artykuły z bloga
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Honda Z 50
- Honda Z 50 Monkey
- Honda Z 50 J Monkey 1977
- Honda Z 50 G Monkey 1980
- Honda Z 50 G Monkey 1981
- Honda Z 50 G Monkey 1982
- Honda Z 50 G Monkey 1983
- Honda Z 50 J Monkey 1980
- Honda Z 50 J Monkey 1981
- Honda Z 50 J Monkey 1982
- Honda Z 50 J Monkey 1983
- Honda Z 50 J Monkey 1984
- Honda Z 50 A Monkey 1974
- Honda Z 50 A Monkey 1976
- Honda Z 50 A Monkey 1977
- Honda Z 50 A Monkey 1978
- Honda Z 50 A Monkey 1979
- Honda Z 50 G Monkey 1979
- Honda Z 50 J Monkey 1979
- Honda Z 50 J Monkey 1985
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1979
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1980
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1981
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1982
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1983
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1984
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1985
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1986
- Honda Z 50 P Monkey 1988
- Honda Z 50 P Monkey 1989
- Honda Z 50 A Monkey 1968
- Honda Z 50 A Monkey 1969
- Honda Z 50 A Monkey 1970
- Honda Z 50 A Monkey 1971
- Honda Z 50 A Monkey 1972
- Honda Z 50 G Monkey 1973
- Honda Z 50 J Monkey 1973
- Honda Z 50 G Monkey 1974
- Honda Z 50 J Monkey 1974
- Honda Z 50 G Monkey 1975
- Honda Z 50 J Monkey 1975
- Honda Z 50 J Monkey 1976
- Honda Z 50 G Monkey 1978
- Honda Z 50 J Monkey 1978
- Honda Z 50 Mini Trail 1968
- Honda Z 50 Mini Trail 1969
- Honda Z 50 Mini Trail 1970
- Honda Z 50 Mini Trail 1971
- Honda Z 50 Mini Trail 1972
- Honda Z 50 Mini Trail 1973
- Honda Z 50 Mini Trail 1974
- Honda Z 50 Mini Trail 1975
- Honda Z 50 Mini Trail 1976
- Honda Z 50 Mini Trail 1977
- Honda Z 50 Mini Trail 1978
- Honda Z 50 R 1993
- Honda Z 50 R 1994
- Honda Z 50 R 1995
- Honda Z 50 R 1996
- Honda Z 50 R 1997
- Honda Z 50 R 1998
- Honda Z 50 R 1999
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1987
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1999
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1998
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1997
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1996
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1995
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1994
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1993
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1992
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1991
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1990
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1989
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1988
- Honda Z 50 R Cross Monkey 1977
- Honda Z 50 G Monkey 1976
other_motorcycle_models
- Honda Z 125
- Honda Z 125 Monkey
- Honda CY 80
- Honda C 70
- Honda C 90
- Honda VFR 400
- Honda C 50 Cub
- Honda GL 1000 Goldwing
- Honda C 90 Cub
- Honda VFR 1200
- Honda ZB 50 Monkey
- Honda ZX 50
- Honda SS 50
- Honda NPS 50 Zoomer
- Honda SK 50
- Honda GL 1500
- Honda CB 300
- Honda CBR 300
- Honda CRF-E 450
- Honda 4RT 301
- Honda 4RT 260
- Honda 4RT 250
- Honda ND 50
- Honda NC 750
- Honda SW-T 600
- Honda SW-T 400
- Honda NH 125
- Honda MB5 50
- Honda CB 125
- Honda CB 450
- Honda RVF 400
- Honda NT 400
- Honda NRX 1800
- Honda PS 250
- Honda XL 125
- Honda XL 50
- Honda NE 50
- Honda NH 80
- Honda PC 800
- Honda CB 150
- Honda NQ 50
- Honda TLM 200
- Honda NS 250
- Honda RS 250
- Honda TLM 220
- Honda TL 125
- Honda SL 100
- Honda SL 125
- Honda NS 50