Gilera Runner 50 SP to kompaktowy skuter miejski o sportowym charakterze, produkowany przez włoski koncern w latach 1999-2007. Wersja SP - skrót od Sport Production - w porównaniu do bazowego modelu wyróżnia się w pełni tarczowym układem hamulcowym (wersja bazowa posiada hamulec bębnowy z tyłu) i bardziej sportowym zacięciem, które podkreśla agresywna stylistyka nadwozia w unikatowej kolorystyce.
Gilera Runner 50 SP została wyposażona w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 49 ccm. Chłodzony cieczą silnik dwusuwowy Hi-PER2 Pro generuje moc maksymalną 4,4 KM i maksymalny moment obrotowy 4,6 Nm. Takie osiągi w lekkim skuterze (ze wszystkimi płynami eksploatacyjnymi i 7. litrami paliwa wersja SP waży tylko 103 kilogramy) to gwarancja bardzo dynamicznych przyspieszeń i prędkości maksymalnej ponad 85 km/h. Oczywiście, aby cieszyć się pełnymi możliwościami dwusuwu konieczny będzie demontaż blokad fabrycznych, które m.in. ograniczają prędkość maksymalną do 45 km/h. Moc i moment obrotowy trafiają na tylne koło za pomocą niezawodnej bezstopniowej przekładni automatycznej CVT. Na pokładzie modelu Runner 50 SP znajdziemy również gaźnikowy układ zasilania, elektroniczny zapłon CDI, układ wydechowy z katalizatorem spełniający normy emisji spalin Euro 2 oraz dwa rozruszniki (nożny i elektryczny). Wysokie osiągi dwusuwowego silnika nie pozostawiły miejsca dla niskiego zużycia paliwa. Średnie spalanie na poziomie 3,5 l/100 kilometrów sprawia, że na zbiorniku paliwa o pojemności 7 litrów użytkownicy pokonają jedynie 200 kilometrów na jednym tankowaniu.
Szkieletem Gilery Runner 50 SP jest stalowa rama kołyskowa o dużej sztywności, na której osadzono sztywno zestrojone zawieszenie - zapewniające precyzję prowadzenia - i wydajny układ hamulcowy. Przy obu kołach znajdziemy wentylowaną tarczę hamulcową (z przodu 220 mm, z tyłu 175 mm) oraz dwu- i jednotłoczkowy zacisk hamulcowy (przód/tył). Gilera Runner 50 SP porusza się na 14. i 13. calowych felgach z lekkich stopów aluminium, które obuto w opony szosowe o rozmiarach 120/70-14 i 140/60-13 (przód/tył).