other_motorcycle_models
SHL M17 175
SHL M17 175 “Gazela” to kultowy polski motocykl wyprodukowany w Kielcach, następca modelu M11. Prace nad jego powstaniem trwały w latach 1963-1968, a finalny egzemplarz został zaprezentowany na Targach Poznańskich w roku 1968 roku. “Gazela” utrzymała się w produkcji tylko przez dwa lata - jej sprzedaż zakończyła się w 1970 roku.
Co było powodem tak krótkiej obecności na polskim rynku? Przede wszystkim winna była wysoka cena (prawie 17 500 złotych), choć wysoka awaryjność również nie przysporzyła jej sympatyków. Częste awarie układu przeniesienia napędu - skrzynia biegów była najsłabszym ogniwem - oraz wysoka podatność na zatarcie naznaczyły SHL M17 175 mianem motocykla awaryjnego. Niektórzy zwolennicy tego modelu zrzucają winę na dużą moc silnika, choć te wytłumaczenie nieco odbiega od prawdy. Co prawda silnik “Wiatr” o oznaczeniu W-2 był mocniejszy od swojego poprzednika (silnika WFM S-32) o całe 4,5 KM i finalnie dysponował mocą maksymalną 13,5 KM, ale wina leżała po stronie słabego wykonania, niskiej jakości materiałów i niedostosowania konstrukcji do przenoszenia przewidywanych obciążeń.
Nie oznacza to oczywiście, że SHL M17 “Gazela” to motocykl nie warty zainteresowania. Charakterystyczny wygląd oraz duża moc i moment obrotowy gwarantujące emocjonującą dynamikę jazdy - to głównie tym dwóm cechom nabywców znalazło aż 50 000 egzemplarzy, z czego 15 000 trafiło na eksport. Inne zalety SHL to m.in. wytrzymała rama kołyskowa, 2. stopniowa regulacja twardości sprężyn tylnego zawieszenia i 12. woltowa instalacja elektryczna. Suma zalet i wad SHL M17 175 Gazela sprawia, że ten motocykl był i nadal jest ciekawym okazem polskiego przemysłu motocyklowego.